دیگ بخار صنعتی چیست ؟

دیگ بخار یا همان بویلر صنعتی محفظه ایست استوانه ای شکل به صورت عمودی یا افقی که با یک راه‌اندازی ساده، آب و گرما را برای تولید بخار تحت فشار ترکیب کرده و به راحتی برای گرم کردن داخل ساختمان، موتورهای تأمین انرژی و مصارف دیگر به کار می‌رود.

دیگ‌ بخار انواع مختلفی دارد و هر کدام به منظور خاصی استفاده می‌شود. در سیستم‌های گرمایشی مرکزی از دیگ‌ بخار برای گرم کردن آب یا هوا و یا گرم کردن خانه یا ساختمان استفاده می‌کنند.

تولید دیگ بخار بویلر به چند روش انجام میشود ؟

بطور کل تولید بویلر بخار یا همان دیگ بخار بر دو نوع لوله آبی (واتر تیوب) و لوله آتشی (فایر تیوب) انجام میشود.

در دیگ‌ های بخار فایر تیوب، تعدادی لوله وجود دارد که از طریق آنها گاز داغ عبور می‌کند. از طرفی آب این لوله‌ها را احاطه کرده است، به دیگر تعریف، دیگ بخار فایر تیوب، دارای یک محفظه در بسته‌ است که در آن لوله‌های داغ وجود دارد.. این لوله‌های آتشین یا لوله‌های گاز داغ، آب را گرم و به بخار تبدیل می‌کند و بخار در محفظه مشابه باقی می‌ماند، در دیگ‌های بخار واترتیوب ، گاز داغ، اطراف لوله ها را احاطه کرده است و آب در داخل لوله‌ها گرم می شود.

به دلیل استفاده از تعداد بیشتر لوله‌ های آبی، سطح گرمای وسیعی دارد و با توجه به جریان حرارتی، حرکت آب سریعتر از دیگ های فایر تیوب بوده، پس میزان انتقال حرارت بیشتر است در نتیجه دارای بازده بالاتری می باشد. در دیگ های واترتیوب می توان به تدریج، فشار بسیار بالا تا kg/cm2140 را به دست آورد.

از نظر استاندارد جهانی یک دیگ بخار باید بتواند سه پاس انجام دهد و در نهایت از اگزوز خارج شود، این سه پاس باعث می شود اصل حرارت مشعل به آب منتقل گردد. و اتلاف انرژی کمتری صورت گیرد، اگر تعداد لوله ها در دستگاه کمتر از حد استاندارد باشد باعث می شود تعداد پاس کاهش یابد، همچنین اگر به جای سه پاس، یک یا دو پاس داشته باشیم مدت زمان آماده سازی بخار در دستگاه دوبرابر افزایش یافته و اتلاف انرژی زیادی به وجود می آید.

لوازم و تجهیزات جانبی دیگ بخار کدام است؟

وسائل و تجهیزات یک دیگ بخار باید باکیفیت و مرغوب باشد تا بهترین عملکرد را برای سیستم بوجود آورد.

این تجهیزات شاملِ کوره و محل احتراق، لوله های مختلف در سایز و جنس های مختلف، بدنه، مشعل مایع سوز، سوئیچ های فشار و کنترل گاز، کنترل کننده هوا و سوخت، محفظه شناور، جعبه کنترل، پمپ های تغذیه و…است.

در یک دیگ بخار دارای استاندارد، نقشه های فنی بازبینی و بررسی می شوند. مواد اولیه دیگ بخار که شامل ورق ها ،لوله ها و تجهیزات رویی مانند دماسنج و … است به شکل کامل، صحت سنجی می شود و آزمون های غیر مخرب طبق استاندارد های ملی بر روی آن انجام می گیرد.

مصارف و موارد استفاده دیگ بخار

جهت مصارف مختلفی از جمله کارواش بخار، کارگاه های تعمیرات خودرو، کارخانجات صنعتی، استریلیزاسیون و میکروب کشی، نماشویی و نظافت ساختمان، شستشوی مبلمان و دیگر صنایع و مصارف به کار میرود.

صنایع بلوک زنی و جدول زنی . برای خشک شدن بلوک ها آن ها را در آفتاب قرار می دهند. اکنون شهرداری استفاده از دستگاه بخار را الزام داشته است. استفاده از بخارشو مقاومت بلوک را بیشتر میکند.

تیرهای چراغ برق. باعث افزایش عمر تیرها میشود.

حشره های سفید. اخیرا روی درخت های تهران شایع شده بود و با سمپاشی و نوار زرد برطرف نمیشد با بخار از بین می روند. چرا که بخار، حرارتی نیست که به خود درخت آسیب بزند پس می شود با بخار این حشرات را بدون هیچ ضرری از بین برد.

شست و شوی مخازن سی ان جی. این مخازن پس از تولید براده تولید ی کنند. در حال حاضر با واترجت شست و شو انجام می شود که زنگاب و پوسیدگی به دنبال دارد. با بخار این مشکل به طور کامل رفع می شود.

مرغداری ها، برای تولید بخار و ایجاد رطوبت در محیط مناطق خشک برای جلوگیری از مشکلات تنفسی ماکیان، استریل کردن سبد و یخچال ماشین های حمل مرغ و … پرورش قارچ، که تولید آن مستقیما به رطوبت هوا وابسته است. دامداری ها. استریل کردن مکان شیردوشی و مخازن موجود و … بویلر ها، فوم های ساختمون سازی حرارت به یونولیت، چون حرارت نباید مستقیم باشه غذاسازی، بسته بندی سوسیس کالباس، بویلر صنعتی

ظرفیت دیگ بخار

برای آشنایی بیشتر با بویلر صنعتی یا دیگ بخار یک تن ، دیگ بخار دو تن می توانید با ما در تماس باشید و همچنین اطلاعاتی را برای شما ارسال می کنیم تا به کمک آن بتوانید انواع بویلر های صنعتی را با هم مقایسه کنید، تا قبل از خرید، آشنایی کامل با انواع کاربردهای دیگ بخار و بویلر صنعتی همچون بخارشور های خانگی و صنعتی و کارواش بخارشوی خودرو داشته باشید.

تعمیر و نگهداری دیگ بخار

سیستم های بخار دارای یک سری تله در هر رادیاتور است که برای کمک به کاهش فشار بیش از حد استفاده میشود.

این تله ها هر ۶ سال عمر مفید خود را میکنند یا کارایی آنها نزول پیدا می کند، از این رو باید به دقت نگه داری شوند تا زمانیکه بتوانند به درستی عمل کنند و خطایی در خروجی آنها ایجاد نشود.

مراقبت از تله بخار کمک می کند تا سیستم بخار را قدرتمند و کارآمد نگه داشته شود، اما این کار بسیار فرسایشی و طاقت فرساست.

شما باید دوره ای عملکرد دیگ بخار را چک کنید و سطح آب را بالا ببرید و اطمینان حاصل کنید که دریچه تخلیه فشار اصلی در جهت کار بویلر است. اگر مطمئن نیستید که با چه سیستم بخار سروکار دارید و بویلر صنعتی شما چه مدلی است، مهم است که یک تکنسین واجد شرایط پیدا کنید.

تعمیر و نگهداری منظم و سالیانه خدمات تعمیرات و نگهداری دیگ بخار به شما اطمینان می دهد که سیستم دیگ بخار شما فعالیت درست دارد و در زمان میتواند گرمای قابل اطمینان و کارآمد را دوباره فراهم می کند.

دیگ های بخار بر اساس کاربرد هایی که دارند می توانند انواع گوناگونی داشته باشند. این دسته بندی ها براساس ماده سازنده بویلر، نحوه جهت گیری بویلر، نحوه حرکت سیال در بویلر دسته بندی میشود.

کاربرد دیگ بخار در صنعت چاپ

در کارهای چاپی بخار برای فرایندهایی که به دما تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد و کنترل  دمای بخار بصورت ساده مورد نیاز است، مناسب است . در این حالت گرمایش توسط دیگ بخار انجام می شود.

کاربرد دیگ بخار در صنعت نوشیدنی

در صنایع نوشیدنی بخار و گرما دو کاربرد دارد قسمت اول برای فرآیندهایی که نیاز به گرما و حرارت قابل تنظیم دارند و دومین بخش برای فرآیندهای نظافت و شستشو می باشد .

در تولید انواع نوشیدنیها از گرما استفاده می شود و این حرارت باید قابل تنظیم و بالا باشد . بهترین راه حل ایجاد دمای مورد نیاز استفاده از دیگ بخار است .

از طرف دیگ دستگاه ها و وسایل مورد استفاده در فرآیند تولید بطور مرتب باید شستشو و نظافت شوند . شستشو با بخار یکی از بهترین روشها در این قسمت می باشد که علاوه بر تمیزی فرآیند ضدعفونی را نیز انجام می دهد.استفاده از بخار تمیز در این بخش ها بسیار مورد توجه می باشد.

کاربرد بویلر برای صنعت آماده سازی قیر

یکی از کاربردهای قابل توجه بویلر استفاده از آن برای تولید مصالح ساختمانی می باشد. قیر که بعنوان عایق رطوب در بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد یکی از این مصالح می باشد.

برای آماده سازی قیر باید مخازن ذخیره سازی آن گرم شود . دمای قیر باید به اندازه کافی در دمای بالا ثابت باشد بعنوان مثال دمای درجه سانتیگراد لازم است تا حالت مایع بودن آن حفظ شود و قابلیت پمپاژ داشته باشد. اگر حرارت قیر پایین بیاید پمپاژ آن دشوار یا غیر ممکن می شود و بنابراین برای استفاده از آن باید از یک منبع حرارت دقیق و قابل اطمینان مثل دیگ بخار استفاده نمود.

کاربرد دیگ بخار در صنایع لبنی و تولید انواع فرآورده های شیر

انواع مختلف محصولات گرمایشی را می توان در صنعت لبنیات به کار برد . اکثر فرآیندهای گرمایشی در این صنعت نیازمند دما و حرارت بالایی هستند و ایمنی و امنیت اپراتور در این فرآیندها اهمیت زیادی دارد.

یکی از موارد مهم استفاده از حرارت در صنایع لبنی استریلیزاسیون شیر است. به طور کلی بویلرها در صنایع لبنی برای فرآیندهای گرمایشی مثل استریلیزاسیون ، تخمیر ، خشک کردن ، و تبخیر و همچنین شستشوی دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد . علاوه بر دیگ بخار در این صنعت دیگ آب داغ نیز به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد دیگ بخار در صنایع دریانوردی

در صنعت دریانوردی اغلب به دنبال یافتن راه حل های نوآورانه برای تولید گرما و حرارت مورد نیاز در بخش های مختلف همانند موتورخانه می باشند. دیگ بخار برای تامین حرارت مورد نیاز در این بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد دیگ بخار برای صنایع پتروشیمی و نیروگاه ها

محصولات پتروشیمی بطور گسترده در زندگی روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید انواع محصولات شیمیایی فرایندهای گرمایشی متعددی مورد نیاز است که این حرارت از طریق دیگ بخار تامین می شود. البته دیگ بخار مورد استفاده در صنایع بزرگ و مادر مثل پتروشیمی ظرفیت های بسیار بالایی دارد.

کاربرد دیگ بخار در صنایع بسته بندی و پلاستیک و تولید ظروف یکبار مصرف
حرارت در این صنایع برای گرم کردن ، تغییر شکل دادن و فرم دهی به انواع ظروف پلاستیکی استفاده می شود. برای تولید ظروف یکبار مصرف حرارت با فشار وارد محفظه قالب گیری ظروف می شود . با کمک بخار می توان این کار را بخوبی انجام داد.

کاربرد بویلر برای بسته بندی سخت و صنعت پلاستیک

بسته بندی سخت و فیلم های پلاستیکی اغلب نیاز به تغییر درجه حرارت در حین فرآیند دارد یعنی بعد از گرم شدن نیاز به سرد شدن سریع است. لذا لازم است از تجهیزاتی استفاده شود که منابع گرمای انعطاف پذیر و کارآمد را فراهم می کند. این فرآیندها شامل تولید و ساخت موارد زیر خواهد بود:

  • بطری های شیشه ای و پلاستیکی
  • سینی های خوراکی و دارویی، گلدان ها و کابین ها
  • مقوا و لیوان پلاستیکی
  • قوطی ها
  • بستن، پیچ، کلاه تاج و اصطکاک مناسب
  • کاغذ راه راه یا فایبرگلاس / ورق، جعبه، سینی یا موارد

کاربرد بخار برای صنایع لاستیک سازی و تولید کامپوزیت

در این صنعت نیاز به حرارت بالا و فشار مناسب می باشد. لازم است در این فرآیندها دما در حد زیادی قابل کنترل باشد به همین دلیل از اتوکلاوها در کنار دیگ بخار استفاده می شود.

تجهیزات مورد استفاده در این صنعت عبارتند از دیگ بخار و دستگاه های تصفیه آب. کیفیت بخار در این صنعت اهیمت زیادی دارد به همین دلیل استفاده از تجهیزات تصفیه آب ضروری است بویژه برای کاربردهایی که بازدهی زیادی مورد نیاز است.

کاربرد دیگ بخار در صنایع پارچه و بافت و شکشویی

در فرآیندهای شستشو استفاده از بخار باکیفیت تاثیر زیادی در نتیجه نهایی دارد . همچنین حرارت مورد نیاز برای رنگ آمیزی پارچه نیز با کمک دیگ بخار تولید می شود . همچنین در بسته بندی پارچه و اتوی لباس از بخار میتوان بهره برد .

استفاده از بخار در صنایع خشکشویی بسیار گسترده است به طوری که خیلی از شرکت ها که محصولات مرتبط با خشکشویی را عرضه میکنند دیگ بخار را نیز در محصولات خود می گنجانند.

بویلر در صنایع چوب و الوار

صنایع چوب و کاغذ در مرحله اول به تولید الوار چوب ، کاغذ ، مقوا و در نهایت به بازیافت کاغذ گفته می شود. برای ساخت محصولات مختلف در این صنعت نیازمند مقدار زیادی انرژی هستیم، این انرژی توسط دیگ بخار تولید می شود. می توان گفت کاربرد دیگ بخار در صنایع کاغذ خیلی بیشتر از منابع انرژی زای دیگر است

همچنین در فرآیند بازیافت کاغذ نیاز به ضدعفونی مواد تخمیر شده داریم. در این فرآیند یکی از بهترین گزینه ها استفاده از بخار می باشد.

استفاده از بویلر در صنایع دیگر

به طور کلی هر صنعتی که در انجام فرآیندهای خود به گرمایش یا شستشو و ضدعفونی نیاز دارد می تواند از بخار بعنوان عامل موثری استفاده نماید.

کاربردهای بخار و دیگ بخار در سیستم ا و صنایع مختلف

بخار تامین گرما، کنترل فشار ، حرکت مکانیکی، تامین آب برای فرایند های گوناگون را بر عهده دارد. بخار دارای مزیت های فراوانی می باشد که باعث شده یک انرژی قابل توزیع باشد. مثلا غیر سمی بودن ، قابلیت انتقال آسان، راندمان بالا، ظرفیت حرارتی بالا و قیمت پایین آن در مقایسه با سایر انرژی ها را می توان نام برد.

یکی از ساده ترین راه های انتقال حرارت استفاده از بخار آب است. آب به دلیل ظرفیت حرارتی بالا و همچنین ارزانی و در دسترس بودن به عنوان یک انتقال دهنده حرارت مورد استفاده قرار می گیرد.

بخار مقدار انرژی زیادی را در واحد وزن خود نگه می دارد. از آنجایی که اکثر حرارت بخار به صورت گرمای نهان می باشد مقادیر زیادی از حرارت می تواند با کارایی بالا در یک دمای ثابت انتقال یابد. بخار هم چنین در برخی از موارد مستقیما و در بسیاری فرایندها برای کنترل فشار و دما مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربرد های مهم بخار ضدعفونی کردن و از بین بردن آلودگی هاست.

به صورت خلاصه از بخار جهت گرمایش ، استریلیزه کردن ، نیروی محرکه ، شستشو و تمیز کردن ، رطوبت زنی و … می توان استفاده نمود.

برخی از محل هایی که از بخار به دلیل یکی از خواص و کاربرد های فوق استفاده کرد عبارت است از:

  • نیروگاه های حرارتی
  • صنایع غذایی
  • صنایع داروسازی
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • تهویه مطبوع و گرمایش و سرمایش
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع کاغذ سازی
  • صنایع پلاستیک سازی
  • صنایع قند و شکر
  • صنایع نساجی
  • صنایع چرم سازی
  • صنایع لاستیک سازی
  • سالن های رنگ
  • عمل آوری بتن
  • دامداری و مرغ داری ها
  • ذوب مواد
  • اتوکلاو ها
  • صنایع بسته بندی
  • بیمارستان ها
  • خشک شویی ها
  • سونای بخار

انواع دیگ بخار چیست ؟

دیگ­های بخار بلحاظ طراحی ساخت و نحوه حرکت سیال در بویلربه دو نوع فایرتیوب و واترتیوب دسته بندی می­شوند.
در دیگ بخار واترتیوب آب از داخل لوله ها عبور کرده و سطح بیرونی لوله توسط مشعل گرم می­شود و سپس مشعل با انتقال حرارت به درون لوله ، آب درون لوله ها را به بخار تبدیل می نماید.

در دیگ بخار فایرتیوب آب درون محفظه جمع شده و گاز های داغ حاصل از مشعل از درون لوله عبور می­نماید.

دیگ ­های بخار بلحاظ نحوه جهت گیری بویلربه دو دسته دیگ بخار عمودی و دیگ بخار افقی دسته بندی می­شوند.

دیگ­ های بخار بلحاظ تعداد مسیری که گازهای تولید شده طی میکنند تا وارد دودکش شوند به چهار دسته تک­پاس، دوپاس،سه­پاس و چهارپاس تقسیم می­شوند.

بویلرتک ­پاس: در این نسل از دیگ که امروزه دیگر تولید نمی­شوند بخار یکبار مسیر دودکش را طی کرده و وارد دودکش می­شد. این بویلرها زغال­سنگ سوز بوده و در لوکوموتیوهای بخار استفاده می­شد.

بویلردو پاس: در این نوع بویلرها که برای تولید آب گرم کاربرد دارند، گازهای ناشی از احتراق دوبار مسیر دیگ را طی کرده و سپس وارد دودکش می­شود.

بویلر سه­ پاس: در این نوع بویلرها که برای تولید آب گرم و بخار کاربرد دارند گازهای بخار قبل از اینکه وارد دودکش شوند مسیر دیگ را سه بار طی میکنند.

بویلرچهار پاس: این نوع بویلر برای تولید بخار در تناژ بالا کاربرد دارند و گازهای تولیدشده مسیر دیگ را چهار بار طی کرده و سپس وارد دودکش می­شوند.

دیگ بخار افقی

دیگ های بخار البرز بویلر مطابق با استاندارد بین الملی Bs-2790 و استاندارد ملی ایران دارای انواع دیگ بخار افقی میباشد.

از ظرفیت kg/hr 100 تا ۱۵۰۰۰ kg/hr به صورت ایستاده، افقی، wet Back ، Fire Tubeو سه پاس طراحی و تولید می گردد.

دیگ بخار دارای یک مخزن می باشد که در آن بخار آب جهت استفاده از آن توسط گرمای ناشی از احتراق سوخت تولید می‌شود.

داخل دیگ بخار از دو قسمت طرف آتش و طرف آب تشکیل شده است .

بخش گرمایی آن به مجموع کلیه سطوح در طرف آتش دیگ اطلاق می‌شود.

تمام بخش‌های داخلی و تحت فشار از آلیاژهای آهنی ساخته می‌شوند.

اکثر دیگ‌ های بخار از نوع فولادی هستند.

دیگ بخار افقی به عنوان یکی از دیگ های متعارف در صنایع مختلف می باشد.

مزایای دیگ بخار افقی بر دیگ بخار عمودی

در طرح های ساخته شده عمودی، میزان سطح حرارتی با توجه به طراحی های یک مرحله ای متعارف و یا برخی طرح های غیر متعارف به نسبت کمتر از طرح های افقی می باشد.

در شرکت های معتبر برای ساخت این محصولات از برخی تکنولوژی های طراحی استفاده می شود که تا حدی جبران کننده و سبب افزایش راندمان دستگاه می شود.

ولی متاسفانه محصولات ساخته شده توسط خیلی از سازندگان غیر استاندارد و زیر پله ای به دلیل عدم اطلاع از این اصول فنی، علاوه بر اینکه راندمان حرارتی بسیار پایین است از جهت مباحث ایمنی نیز بسیار خطرناک می باشند.

در مقاله ای در سایت استیم واش مشهد، یک نمونه از این دیگ های بخار ساخته شده توسط کارگاه های غیر استاندارد ارائه شده و برخی از ایرادات اساسی آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مزیت بعدی دیگ های افقی یا خوابیده به نسبت عمودی، به صفر رسیدن احتمال ارتباط بین حرارت مستقیم آتش و سطوح داخلی بخار می باشد.

این مزیت از حیث افزایش ایمنی دستگاه بسیار پر اهمیت می باشد.

با توجه به بالاتر بودن راندمان حرارتی دیگ بخار افقی، در نتیجه سبب کاهش مصرف سوخت در بلند مدت می شود که تاثیر زیادی در امور محیط زیستی و مالی مصرف کننده دارد.

در طرح افقی طراحی به نحوی است که براحتی امکان افزایش فشار کار دستگاه وجود دارد ولی در دیگ های بخار عمودی این محدودیت وجود دارد که طراحی دیگ بخار برای فشار های بالا مشکلات فنی زیادی را در بر خواهد داشت.

از همه مهمتر در بویلرهای افقی بازدید و بازرسی کوره ها و سطوح داخلی عبور دود و داخل مخزن دیگ بسیار راحت می باشد ولیکن نوع عمودی به دلیل محدودیت های موجود بسیار مشکل و در برخی موارد غیر ممکن است.

بویلر و دیگ بخار ایستاده یا عمودی

طراحی و تولید متعارف این بویلر بخار، در ظرفیت های ۵۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ ، ۱۵۰ و ۲۰۰ کیلوگرم در ساعت می باشد.

از مهم ترین کاربردهای این بویلر عمودی بخار برای استفاده در حجم بخار پایین مانند اتاق سونای بخار در استخر ها، تولید قارچ خوراکی، تولید قطعات بتنی کوچک، آشپزخانه های صنعتی کوچک، صنایع غذایی کوچک، تولید نبات و آبنبات و موارد گرمایشی در فضاهای دارای محدودیت می باشند.

خصوصیات دیگ بخار عمودی

فشار کار بخار متعارف این بویلر عمودی ۵ اتمسفر می باشد.(فشار بالاتر برای طرح افقی توصیه می گردد.

کارکرد دستگاه کاملا اتوماتیک است.

دیگ بخار ایستاده دارای سیستم کنترل دمای خروجی می باشد.

دارای سیستم صوتی کنترل و اعلام کم آبی می باشد.

امکان نصب مشعل های گازی، گازوئیلی و مازوت سوز و چندگانه وجود دارد.

دیگ بخار چیست و ساختار آن چگونه می باشد :

اما اجزای تشکیل دهنده ی دیگ های بخار شامل موارد ذیل می باشد:

  • شیشه آب نما

سطح آب داخل دیگ را نشان می دهد.

  • مشعلهای دوگانه سوز
  • ماتومتر

فشار دیگ را نشان می دهد

  • هشدار دهنده
  • تابلو ها و تجهیزات برقی دیگ
  • پمپ

پمپ های استفاده شده در دیگ بخار دارای یک نوع حلزونی طبقاتی می باشد که به صورت یک محرک الکترو موتور شناخته می شود.

  • دودکش
  • زیر آب زن

یک خروجی بوده که رسوبات ته نشین شده را از ته دیگ خارج می کند.

  • سنسور حرارتی

سنسورهای حرارتی در واقع یک نوع فشار سنج می باشد که البته بخار تولیدی توسط دیگ بخار را که در دمای بسیار بالا می باشد را توسط این سنسورها اندازه گیری می کنند.

  • سوپاپ اطمینان

در صورت نقص فنی در هر یک از قطعات دیگ بخار که باعث بالا رفتن فشار بیش از حد شود این سوپاپ عمل کرده و فشار را خارج می نماید.

  • تراپ

یک واحد می باشد که بخار کندانس شده را جمع آوری می کند. البته نام دیگر آن نیز تله آب می گویند.

انواع دیگ بخار از نظر جنس

از نظر نوع جنس به دو دسته چدنی و فولادی تقسیم‌بندی می‌شوند. دیگ بخار چدنی برای تولید بخار کم فشار ساخته می‌شود. اکثر دیگ‌های بخار از نوع فولادی هستند.

دیگ بخار پرفشار به دیگی اطلاق می شود که بخار آب را در فشاری بالاتر از ۱۵ psig تولید نماید. در پایین تر از فشار مذکور دیگ در گروه دیگ بخار کم فشار قرار می گیرد. دیگ های بخار کوچک پرفشار در گروه دیگ های کوچک قرار می گیرند.

انواع دیگ بخار

  • دیگ های بخار فایرتیوب یا لوله آتشین
  • دیگ های بخار واترتیوب یا لوله آبی
  • دیگ های بخار ترکیبی

تعریف دیگ بخار فایر تیوب یا لوله آتشین

بویلر هایی هستند که با عبور آتش و دود از درون لوله ها، آب اطراف لوله ها را به درجه حرارت مورد نظر می رساند. این نوع از بویلرها معمولا به روش های سه فاز یا چهار فاز ساخته می شوند.

بویلرهای واتر تیوب معمولا برای کار در فشارهای بالا ساخته می شوند در این نوع از دیگ های بخار، آب در درون لوله در جریان است و آتش به صورت مستقیم به لوله ها برخورد می کند. این نوع از دیگ های بخار در فشارهایی بالاتر از ۱۰۰ بار هم ساخته می شوند.

دیگ های بخار ترکیبی بصورت دیگ های بخار فایر تیوب با محفظه احتراق واتر تیوب می باشند که همانند سایر انواع دیگ های بخار دارای کوره ولوله های انتقال حرارت جابجایی می باشند. در این نوع دیگ بخار به منظور افزایش سطح انتقال حرارت دربخش خروجی کوره از لوله های فین دار استفاده شده است .

تعریف دیگ های بخار واترتیوب

بویلرهای واتر تیوب معمولا برای کار در فشارهای بالا ساخته می شوند در این نوع از دیگ های بخار، آب در درون لوله در جریان است و آتش به صورت مستقیم به لوله ها برخورد می کند. این نوع از دیگ های بخار در فشارهایی بالاتر از ۱۰۰ بار هم ساخته می شوند.

دیگ بخار استاندارد

اولین و حداقل پارامتر جهت انتخاب یک دیگ بخار،  استاندارد بودن آن است. علی الرغم اینکه استاندارد ملی دیگ های بخار به شماره ۴۲۳۱ هم اکنون اجباری می باشد باز هم شاهد تولید و فروش دیگ های بخار غیر استاندارد و غیر ایمن با قیمت نازل هستیم. لازم به ذکر است در صورت اطلاع اداره کار و یا اداره استاندارد، کارخانه تولیدکننده و همچنین استفاده کننده از دیگ بخار غیر استاندارد توقیف و پلمپ خواهد شد.

یک دیگ بخار استاندارد باید به همراه پلاک استاندارد و دفترچه بازرسی فنی ارائه گردد این دفترچه شامل نقشه های تایید شده دیگ ، گواهی ورق ها و لوله های استفاده شده ، WPS و PQR جوشکاری ، گواهی نامه جوشکاران ، تست های حین تولید ، تست سرد و گرم دیگ و … می باشد.

کاربرد دیگ بخار در انواع صنایع غذایی

دیگ بخار نه‌ تنها برای پخت‌وپز در صنایع غذایی کاربرد دارد. بلکه جهت تولید انواع فرآورده‌های مختلف کاربرد دارد. ازجمله این فرآورده‌ها عبارت‌اند از: پرورش قارچ، تولید کیک و کلوچه، تولید گیاهان گلخانه‌ای، تولید رب و سس گوجه‌فرنگی، تولید فرآورده‌های لبنی، تولید قند می‌باشد.

کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی پرورش قارچ

در پرورش قارچ نیاز به حفظ رطوبت و کنترل دمای محیط می‌باشد. در پرورش قارچ جهت حفظ رطوبت و کنترل دما از دیگ بخار استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی پرورش قارچ ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری‌ها می‌باشد. استفاده از دیگ بخار جهت پرورش قارچ بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های دیگر است.

کاربرد دستگاه دیگ بخار (بویلر صنعتی) در صنایع غذایی

اصلی‌ترین کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی تولید کیک و کلوچه تولید حرارت جهت پخت کیک و کلوچه می‌باشد. همچنین به‌منظور غلیظ کردن مایع شکلات از دیگ بخار استفاده می‌شود.  بعد از غلیظ شدن مایع شکلات آن را در قالب‌های مخصوص ریخته و سپس به گرم‌خانه ارسال می‌شوند. برای تولید حرارت گرم‌خانه و غلیظ کردن شکلات از دیگ بخار بهره‌مند می‌شوند. دیگر کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی تولید کیک و شکلات علاوه بر تولید حرارت جهت پخت کیک و غلیظ و رقیق کردن شکلات برای بسته‌بندی نیز کاربرد دارد.

کاربرد دیگ بخار (بویلر صنعتی) در صنایع غذایی

برای تولید گیاهان گلخانه‌ای علاوه بر موارد مهم کشاورزی مانند خاک محیط و… دمای محیط و رطوبت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از دیگ بخار می‌توان دمای محیط و رطوبت موردنیاز گلخانه‌ها را تأمین نمود. یکی دیگر از کاربردهای دیگ بخار جهت تولید گیاهان گلخانه‌ای برای از بین بردن آفات گیاهان درون خاک و ضدعفونی کردن آن می‌باشد.

کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی تولید فرآورده‌های لبنی

برای تولید فرآورده‌های لبنی مانند ماست و پنیر و تولید آن توسط شیر نیاز به حرارت دهی شیر وجود دارد. تأمین این حرارت توسط دیگ بخار صورت می‌گیرد. پس از اتمام مراحل اولیه تولید ماست و پنیر توسط شیر نیاز به گرم‌خانه جهت تکمیل فرآیند تبدیل شیر به ماست و پنیر وجود دارد. در گرم‌خانه‌ها از دیگ بخار برای تولید حرارت موردنیاز گرم‌خانه استفاده می‌شود. همچنین برای تولید شیر خشک نیز از بویلر صنعتی بهره می‌گیرند. دیگر کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی تولید فرآورده‌های لبنی برای پاستوریزه‌کردن و هموژنیزه کردن شیر نیز از دیگ بخار استفاده می‌شود. دیگ بخار در تولید فرآورده‌های لبنی کاربردهای بسیار زیادی دارد.

مزایای دیگ بخار نسبت به دیگ روغن داغ و دیگ آبگرم

انرژی حرارتی بخار بسیار زیاد است و بدلیل سبک وزن بودن و تراکم پایینی که دارد سرعت حرکت بالایی دارد و به نسبت آب و روغن راحت‌تر حرکت می‌کند. همچنین برای حرکت روغن و آب نیاز به پمپ می باشد در حالی که بخار با فشار خود دیگ بخار انتقال پیدا می‌کند. همچنین درجه حرارت بخار به نسبت آب داغ بیشتر است و در مقایسه با دیگ روغن داغ هزینه بهره برداری پایین تری دارد به همین دلیل در صنایع مختلف استفاده‌های فراوانی دارد.

کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی

۱-فرآوری شیر و تولید صنایع لبنی

همانطور که در مطلبی با عنوان “دیگ بخار در صنایع لبنی چه کاربردهایی دارد؟” عنوان شد دیگ بخار در صنعت لبنیات کاربرد گسترده‌ای دارد و در قسمت‌های مختلف از جمله گرمخانه های تولید ماست و پنیر، برای گرم کردن آب مصرفی و شستشوی ظروف مورد استفاده، جهت پاستوریزه و هموژنیزه کردن شیر و همچنین تولید شیر خشک استفاده می شود.

۲- دیگ بخار تولید قند،نبات و آب نبات

این مورد نیز به تفضیل و در مقاله کاربرد دیگ بخار در تولید قند بررسی شده است. در این کاربرد دیگ بخار برای حرارت دادن و غلیظ کردن شربت مورد استفاده قرار میگیرد ، در مرحله بعد شربت تغلیظ شده درون قالب ریخته می‌شود و پس از گرفتن آب آن با به گرمخانه‌ای که توسط بویلر گرم شده فرستاده می شود تا فرآیند تبلور انجام شود. برخی از این فرآیندها توسط دیگ روغن داغ نیز قابل انجام است.

۳- دیگ بخار در تولید کیک و کلوچه و شکلات‌

حرارت مورد نیاز جهت فرآوری و تغلیظ مایع شکلات و همچنین پخت کیک و کلوچه توسط دیگ‌های صنعتی تهیه می شود.

۴- دیگ بخار در تولید گیاهان گلخانه‌ ای

جهت تولید گیاهان گلخانه ای داشتن رطوبت و گرمای مناسب یکی از اساسی ترین نیازهاست . اینکار توسط دیگ بخار امکان‌پذیر است. همچنین ضدعفونی نمودن خاک و از بین بردن آفات بدون استفاده از مواد شیمیایی از دیگر مزایا و کاربردهای بخار در گلخانه‌ها می باشد.

۵- دیگ بخار در تولید قارچ

همانند گلخانه ها برای تامین رطوبت و گرمای مناسب و همچنین کنترل آن در سالن های تولید قارچ از دیگ بخار در استفاده می شود . همچنین بخار میتواند برای ضدعفونی نمودن کمپوست و بستر تولید قارچ مورد استفاده قرار گیرد.

۶- دیگ بخار در فرآوری گوجه فرنگی و تولید رب و سس

در فرآیند تغلیظ آب گوجه فرنگی و تهیه رب از حرارت تولید شده بوسیله بویلر ها استفاده می شود . آب گوجه فرنگی از مسیرهایی که معین شده عبور داده می شود و طی آن به غلظت مورد نظر رسیده و با حرارت کافی فرآیند آماده شدن رب صورت می‌پذیرد.

دیگ بخار ۱ تن با چه مواد اولیه ای تولید و ساخته می شود؟

مواد اولیه به کار رفته در ساخت دیگ بخار یا بویلر بخار باید دارای تاییدیه استاندارد باشد. مواد اولیه این دیگ از بازار داخلی ایران یا خارج از ایران تهیه می شود. نکته ی قابل اهمیت مرغوب بودن مواد اولیه است که باید به آن توجه نمود.

ورق های فولادی در تولید انواع دیگ بخار اعم از دیگ بخار یک تن مورد استفاده قرار می گیرد. ورق ضد زنگ استیل را برای روکش دیگ قرار می دهند. مواد اولیه باید استانداردها و تاییدیه های لازم را داشته باشد.

دیگ بخار ۱۵۰ کیلو گرم

دیگ بخار ۱۵۰ کیلو گرم با طراحی ویژه و تحمل دمای بالا در مصارف سبک همچون انواع خشکشویی ها، انواع کارواش های بخار، انواع لاندری، انواع سالن های کوچک قارچ استفاده می شود.

تمامی قطعات استفاده شده در دیگ بخار مجموعه البرز بویلر بر طبق استانداردهای معتبر جهانی انتخاب شده که علاوه بر کیفیت بالا و فروش بالا از لحاظ ایمنی نیز در وهله اول قرار دارد،

جنس بویلر بخار های فروشی البرز بویلر در دو نوع فولاد و چدن قابل تولید است و خریدار می‌تواند جنس دیگ را برحسب نیاز درخواست نماید.

مشخصات دیگ بخار خوب چیست ؟

۱- ساختمان ساده و محکم

۲- مواد و ساخت بر طبق استانداردهای بالا

۳- طرحی که گردش دائمی آب در دیگ را تضمین کند در نتیجه توزیع گرما به طور یکنواخت در سرتاسر حجم آب انجام شود و قسمتهای مختلف سطوح گرمایی را تا حد امکان در دمای یکسان نگه دارد

۴- سطح زیاد گرمایی تا حتی الامکان انتقال گرمای گازهای داغ کوره به آب درون دیگ بخار تضمین شود

۵- کلیه قسمت های دیگ بخار جهت تعمیر بازرسی و تمیزکاری به راحتی قابل دسترس باشند .

۶- فضای کافی برای احتراق، به طور ی که گازها قبل از اینکه به دودکش برسند کاملا بسوزند .

۷- جای بزرگ برای بخار، به گونه ای که بخار آزادانه توانایی برخاستن از سطح آب را داشته باشد.

دیگ های بخار

دیگ های بخار ساخت مجموعه ی البرز بویلر توسط چند کمپانی معتبر اروپایی تایید شده است.

این نوع دیگ‌ها در ظرفیت‌های kg/hr 60 الی kg/hr 30000 با فشار کاری مختلف تولید و به بازار عرضه می‌گردد،این نوع دیگ‌ها از نوع فایرتیوپ فولادی، افقی، سه پاس، وت بک بوده و با کیفیت و راندمان بالا ، قابلیت کار با سوخت‌های گاز، گازوئیل، مازوت طراحی شده‌اند.

در تمام مراحل ساخت و تولید از اصول دقیق و صحیح پیروی شده و فاکتورهایی نظیر سهولت تعمیر و نگهداری، کم حجم بودن، استحکام و راندمان بالا از مزیت‌های این نوع دیگ‌ ها می‌باشد، کلیه خطوط جوش با انجام آزمایش‌های رادیوگرافی، اولتراسونیک و مایع نافذ زیر نظر متخصصین کنترل کیفیت مورد بازرسی دقیق قرار می‌گیرند.

به منظور یکنواخت شدن ساختار مولکولی و حذف تنش‌های پسماند در بدنه دیگ عملیات تنش‌گیری به گونه‌ای منحصر به فرد در دمای ۲۰ _ ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌گیرد و پس از عملیات لوله‌ گذاری تست هیدرواستاتیک با فشار ۱/۵ برابر فشار طراحی صورت می‌پذیرد در پایان آزمایشات نهایی و تست گرم که شامل آزمایش شعله بمدت ۲۴ ساعت و تنظیم کلیه کنترل کننده‌ ها و نشان دهنده‌ ها انجام گردیده و در نهایت گواهی کیفیت و پلاک استاندارد برای هر دیگ صادر می‌گردد.

دیگ بخار ۲۰۰۰ کیلو گرم چیست؟

دیگ بخار ۲۰۰۰ کیلوگرم یا (steam boiler) مخزنی است به صورت افقی که با استفاده از سوخت‌هایی همچون ذغال سنگ و یا گاز طبیعی، پروپان، گازوئیل و یا جریان الکتریکی اقدام به تولید بخار آب می‌نماید.

جنس مخزن دیگ بخار ۲ تنی معمولا از دو نوع چدن و یا فولاد است، از دیگ بخار چدنی برای تولید بخار کم فشار و از دیگ بخار فولادی برای تولید بخار پرفشار استفاده می‌شود.

مشخصات دیگ بخار ۲ تن چیست ؟

۱- ساختمان ساده و محکم دیگ بخار

۲- مواد و ساخت بر طبق استانداردهای بالا دیگ بخار

۳- طرحی که گردش دائمی آب در دیگ را تضمین کند در نتیجه توزیع گرما به طور یکنواخت در سرتاسر حجم آب انجام شود و قسمتهای مختلف سطوح گرمایی را تا حد امکان در دمای یکسان نگه دارد

۴- سطح زیاد گرمایی تا حتی الامکان انتقال گرمای گازهای داغ کوره به آب درون دیگ تضمین شود

۵- کلیه قسمت های دیگ بخار جهت تعمیر بازرسی و تمیزکاری به راحتی قابل دسترس باشند .

۶- فضای کافی برای احتراق، به طور ی که گازها قبل از اینکه به دودکش برسند کاملا بسوزند .

۷- جای بزرگ برای بخار، به گونه ای که بخار آزادانه توانایی برخاستن از سطح آب را داشته باشد .

مقالات دیگ بخار صنعتی, مقالات و کاربرد دیگ بخار صنعتی, مقالات و کاربرد دیگ بخار, کاربرد دیگ بخار صنعتی, مقالات و کاربرد های دیگ بخار